الجمعة، 29 يونيو، 2012


بيردؤزى زانينة بؤشايى (فجوه المعرفه) knowledge gap:
    لةو باوةرِةدا بوون كة ئامرازةكانى راطةياندن رؤلَيَكى بةرضاوو طةورةى لة زيَدة بةخشينى زانيارى طشتى لة كؤمةلَطادا بينيوةو بةشداريشى لة سوككردن و كةمكردنةوةى رادةى جياوازييةكان لة ئاستى زانينى نيَوان تويَذة جياوازةكانى كؤمةلَطادا كردووة. ئةو جياوازييانةى  لة ئةنجامى جياكاريي مةلَبةندة كؤمةلَايةتيةكان و ئاستةكانى فيَركردندا سةريان هةلَداوةو دروست بوون (Gaziano-1983) كةضى ذمارةيةكى زؤرى تويَذينةوةكان جةخت لةسةر ئةوة دةكةنةوة كة ئامرازةكانى راطةياندن لة هةموو حالَةتيَكدا لة طواستنةوةى زانيارييةكان بؤ هةموو تاكةكانى كؤمةلَ و بةهةمان ثلةو تواناو كارامةيى سةركةوتوو نابيَت. لةوانةية يةكيَك لة طرنطترين ئةو تويَذينةوانةش, تويَذينةوةى (star&huges) بيَت, كة لة دواى جةنطى دووةمى جيهانى ئةنجامدرا, تيايدا ئاستى كاريطةريَتى هةلَمةتةكانى راطةياندن لةسةر نةتةوة يةكطرتووةكان سةبارةت بة ضةنديَتى و ئاستى زانيارييةكان لاى ضةند كةسيَك تاقيكرايةوة, هةلَمةتةكةش ماوةى شةش مانط بةردةوام بوو. ئةنجامى تويَذينةوةكةش جةختى لةسةر ئةوة كردةوة كة كاريطةريَتى هةلَمةتةكة كاريطةريَتيةكى هةلَمةتةكة كةم بوو, ضونكة ئاستى زانيارى لاى تاكةكان لة دواى كؤتايى هاتنى هةلَمةتةكة كاريطةريَتييةكى ئةوتؤى بةخؤوة نةديبوو, هةروةها هةردوو تويَذةرةكة ئةوةيان دؤزييةوة كة هةلَمةتةكةيان توانيويةتى بة ليَهاتووييةوة بطاتة ئةو تاكانةى كة بة تةمةن بضوكترن و خويَندةوارييان زياتر بووة, لة كاتيَكدا كة ئةوانةى كةمتر خويَندةوارو بةتةمةن طةورةتر بوون و هةر بة جاريَ ئاطايان لة هةلَمةتةكة نةبووة.
    هةروةها هةنديَ تويَذينةوة كة سةبارةت بة كاريطةريى هةلَمةتة سياسييةكان ئةنجام درابوو ئةوةيان دةرخست كة ئامرازةكانى راطةياندن كاريطةريَتيةكى كورتى لة بةشداريكردن لة "ثرِكردنةوةى بؤشايى _ ردم المعرفة"ى نيَوان كؤمةلَة جياوازةكانى كؤمةلَطادا هةية, لة كاتيَكدا هةنديَ تويَذينةوةى ديكة بة تةواوى ثيَضةوانةى تويَذينةوةكانى ثيَشووتريان دةرخست, كاتيَك ئةوةيان ئاشكرا كرد كة _ تةنها _ كةمينةيةكى ئاطادارو وشيار لة نيَو كةرتةكانى ديكةى جةماوةر بة شيَوةيةكى بةرضاو سوود لةو زانيارييانة وةردةطرن كة ئامرازةكانى راطةياندن ثيَشكةشيان دةكات, بةمةش ئةو زانينة بؤشايية (فجوة المعرفة) ى كة لة نيَوان ئةو كةرتانةى كؤمةلَطادا هةية لة جياتى ئةوةى كةمتر بيَتةوة, فراوانتر دةبيَت.


    لة ميانى ئةو ئةنجامانةى لةو تويَذينةوانةو ئةواني ترةوة بة دةست هاتن, (تيضنةر tichenor) و هاورِيَكانى بيردؤزى (زانينة بؤشايى _ فجوة المعرفة)يان لة سالَى 1970 سةثاند, كة دةلَيَ:
   "هةرضةندة ضرِى ئةو زانيارييانةى ئامرازةكانى راطةياندن ثيَشكةشى سيستةميَكى كؤمةلَايةتى دياريكراوى دةكةن زياتر بيَت, ئةو كاتة تويَذة ئاست بةرزة كؤمةلَايةتى و ئابووريةكان بة شيَوةيةكى خيَراترو ضرِتر لة تويَذة ئاست نزمة كؤمةلَايةتى و ئابوورييةكان, زانيارييةكان وةردةطرن, ئةمةش دةبيَتة هؤى فراوانتر بوونى (زانينة بؤشايى _ فجوة المعرفة)ى نيَوان ئةو تويَذانة, لة جياتى بةرتةسككردنةوةو كةمكرنةوةيان".
    Tichenor ئاماذةى بةوةش كرد كة ئةم طريمانةية بةو مةبةستة نيية كة ئيدى ضين و تويَذةكانى خوارةوة بة تةواوى بة بيَ زانياى دةميَننةوة, يان تاكة هةذارةكان لة رووى زانيارييةوة هةذارتر دةبن, بةلَام ئةوة دةسةلميَنيَ كة زيادبوونى زانين لاى تويَذة ئاست بةرزة ئابوورى و كؤمةلَايةتيةكان بةشيَوةيةكى ريَذةيى طةورةتر دةبيَت. Tichenor خويَندةوارى وةكو ئاماذةيةك بؤ ئاستى ئابوورى و كؤمةلَايةتى لة قةلَةمدا, هةر لةسةر ئةو بنةمايةش تاكةكانى كؤمةلَطاى بؤ ضينة كؤمةلَايةتيية ئابووريية بةرزو نزمةكان ثؤلين كرد.
Tichenor    ثيَى واية كة سةثاندنى زانينة بؤشايي (فجوة المعرفة) لة بنةرِةتدا لةسةر ئةو هةوالَانة جيَبةجيَ دةكريَت كة ثةيوةستن بة ثرسة طشتيةكان, يان بابةتة زانستيةكان كة بة شيَوةيةكى طشتى ئاراستةى جةماوةر دةكريَ, واتة ئةمة لةسةر هةموو بابةتيَك جيَبةجيَ ناكريَت, بة تايبةتى ئةو بابةتانةى كة بةلاى جةماوةريَكى تايبةتةوة طرنطن, وةكو هةوالَى نرخى بازارِو هةوالَى وةرزشى.
Tichenor   هةنديَ طؤرِانكارى ديكةيشى خستة سةر ئاستى ئابوورى كؤمةلَايةتى (ses) _ tichenor خويَندةوارى بة ثيَوةريَكى بنةرِةتى ئةو طؤرِانكاريية دةزانيَت _ و ثيَى واية ئةو طؤرِانكاريية دةبيَتة هؤى زيادبوونى زانينة بؤشايى, لة هؤكارى ئةو طؤرِانكارييانةش:







ئةو فاكتةرانةى كاريطةرى هةية لةسةر دروستكردنى بؤشايى:
1- كارامةييةكانى ثةيوةنديكردن (راطةياندن) communication skills:
  بةرزبوونةوةى ئاستى خويَندةوارى دةبيَتة هؤى زيادبوونى تواناى تاك لة تيَطةيشتن, ئةمةش تواناى وةرطرتنى زانياريية تايبةتةكان دةربارةى ثرسة طشتييةكان و بابةتة كردارييةكان بة كارامةيى و توانايةكى طةورةترةوة وةردةطريَت.

2- ثاشخانة زانينةكان (الخلفية المعرفية) prior knowledge:
  مةبةست ليَى ئةو زانياريية ثاشخانانةية كة تاك لةميانى بة كارهيَنانى ئامرازةكانى راطةياندنةوة بةدةستى هيَناوة, يان لة ريَطةى خودى خويَندنةوة وةريطرتوون. جا ئةو تاكانةى ئةو ثاشخانة زانينةيان هةية, ئاطادارترن لةسةر ئةو بابتةتانةى كة لة ئامرازةكانى راطةياندنةوة ثيَشكةشيان دةكريَت, هةروةها تواناى تيَطةيشتنيشيان زياترة.
3- ثةيوةنديكردن بة كةسانى ترةوة social contact:
  خويَندةوارى دةبيَتة هؤى زيادبوونى ضالاكيية رؤذانةكانى تاك و زياتر بوونى ذمارةى ئةو كؤمةلَانةى كة سةردانيان دةكات و ثيَيانةوة ثةيوةست دةبيَت, كة ئةمةش ثةيوةنديكردنى بة خةلَكانى ترةوة زؤرتر دةكات. هةر هةموو ئةمانةش طريمانةى طفتوطؤ لةسةر ثرسة طشتيةكان لةطةلَ خةلَكانى تردا زياتر دةكات, ئةمةش رةزامةندى و ئاسوودةييةكى دةروونييان ثيَدةبةخشيَ و هةنديَ لة ثيَداويستيية دةروونى و كؤمةلَايةتييةكانيان تيَر دةكات.
4- ثرِؤسة دةستة بذيَرةييةكان (العمليات الانتقائية) selectivity:
  ئةم خالَةيان (بينين و بيستن و خويَندنةوةى) هةلَبذاردةيى و هةستثيَكردنى هةلَبذاردةيى و طفتوطؤو وةبيرهيَنانةوةى هةلَبذاردةيى دةطريَتةوة, هةروةكو "sears & freedman سيَرس و فريدمان" ئاماذةى بؤ ئةوة دةكةن كة ئةو تاكانةى ئاستى خويَندنةوارييان بةرزتر بيَت زياتر مةيل و ئارةزووى بةكارهيَنانى ئامرازةكانى راطةياندنيان هةية, بةمةش هةست بةو زانيارييانة دةكةن و بة بير خؤيانى دةهيَننةوةو طفتوطؤى لةسةر دةكةن كة لةطةلَ باوةرِو بةهاو ئاراستةكانياندا بطونجيَت.
5- جؤى ئامرازةكانى راطةياندن (سيستةمى راطةياندن):The nature of the mass media system
Tichenor  وايدةبينيَ ئةو كةسانةى ئاستى و ئابوورى كؤمةلَايةتييان بةرزترة زياتر ئارةزووى خويَندنةوةى رؤذنامةو طؤظار دةكةن, لةوانةى كة ئاستى ئابوورى و كؤمةلَايةتييان نزمترة, ئةمةش دةبيَتة هؤى ئةوةى كة ئاستى زانينة بؤشايى (الفجوة المعرفية) فراوانترو زياتر ببيَت, ضونكة رؤذنامةو طؤظار لة هةموو ئامرازةكانى ديكةى راطةياندن بة دوورو دريَذيتر زانيارييةكان ثيَشكةشى خويَنةر دةكةن. هةروةها رؤذنامةو طؤظار لةوانةية بةردةوام بن لة بايةخدان بةو بابةتانةى نويَكارى خؤيان لة دةستداوة, لةلايةكى ديكةشةوة بابةتى كاروبارة طشتييةكان و بابةتة زانستييةكان لة لايةن ئامرازةكانى راطةياندنةوة هةموو كات و بة هةمان ضرِى و دووبارة كردنةوةى بةردةوام بلَاو ناكريَنةوة, تاكو تويَذة كؤمةلَايةتى و ئابووريية ئاست نزمةكان زياتر ليَيان تيَبطةن و وةريان بطرن.
   سةربارى هؤكارةكانى ثيَشوو, ئةو هؤكارانةى دةبنة يارمةتيدةرى زياتر بوونى زانينة بؤشايى (فجوة المعرفة), بة تايبةتيش لة ولَاتة تازة طةشةسةندووةكاندا, باوةرِى زؤرينةى ئةوانةية كة لةو ولَاتانةدا بة كاروبارى راطةياندنةوة خةريكن, لة باوةرِيان بة كاركردن لةميانى ئةوانةى ثيَيان دةوتريَت (سةركردةكانى را _ قائدة الرأى opinion leaders ) ضونكة خةلَكانيَكى زؤر كةوتنة ذيَر كاريطةريى ئةوةى ثيَى دةلَيَن: طواستنةوةى زانيارى بة دوو قؤناغ "انتقال المعلومات على مرحلتين two step or information " لة كاتيَكدا كة ذمارةيةك لة تويَذةران بينيان كة زانيارييةكى زؤر كةم لة لايةن (سةركردةكانى رِا) وة بؤ جةماوةريَكى فراوان دةطوازريَنةوة, بةلَكو طةليَجار بة شيَوةيةكى شيَويَنراويش زانيارييةكان بؤ جةماوةر دةطوازنةوة.

   تيضنؤ tichenor دوو جؤر تويَذينةوةى سةرةكى كة بةسةر بيردؤزى زانياريدا ئةنجام دةدريَن دياريكرد, ئةوانيش بريتين لة:
1-  ئةو تويَذينةوانةى لة كاتوساتى جياجيادا ئةنجام دةدريَن:
  ئةم جؤرةيان لة دةستنيشان كردنى كاريطةريى هؤكاريي (السببي) ئامرازةكانى راطةياندن لةبةر تةسكبوونةوةو فراوان بوونى زانينة بؤشايي (الفجوة المعرفة)ى نيَوان تاكةكان سوودى ليَوةردةطيريَت.
2-  ئةو تويَذينةوانةى لة كاتوساتى دياريكراودا ئةنجام دةدريَن:
   لة ريطةى ئةم جؤرةشيانةوة لة بوونى ئةو ثةيوةنديية باشةى نيَوان ئاستى ئابوورى و كؤمةلَايةتى و نيَوان ئاستى زانين و زانيارى كة لةميانى ئامرازةكانى راطةياندنةوة بة دةستهاتوون دةكؤلَريَتةوة, بة تايبةتى ئةو بابةت و ثرسانةى كة لة لايةن ئامرازةكانى راطةياندنةوة بايةخيان ثيَدراوةو بة ضرِى روومالَكراون.

هةروةها تويَذةران نويَذينةوةكانى زانينة بؤشاييان بؤ دوو ئاست ثؤلين كردووة:
-      ئاستى دياريكراوى تاك:
   جةخت لةسةر دةستكةوتنى تاك لة وةرطرتنى زانيارى لة ريَطةى ئامرازةكانى راطةياندنةوة دةكاتةوة, بة ثيَى ئاستى كؤمةلَايةتى و ئابووريى ئةو تاكانة لة بةكارهيَنانى ئامرازةكانى راطةياندندا. ويَرِاى طؤرِانكاريى ديكةى وةكو ئاستى بايةخ ثيَدانى تاكةكان و توانستى زانينيان و كارامةييةكانى ثةيوةنديكردن (راطةياندن) كة وا دةكات ئاستى زانينى بابةتة دياريكراوةكان لاى هةنديَك لةو كةسانة طةورةترو زياتر بيَت.
-      ئاستى كؤمةلَايةتى دةستنيشان نةكراو:
   ئةم ئاستةش جةخت لةسةر ثرِؤسةى جلَةوكيَشكردن و زالَ بوون بةسةر زانيارييةكان و دابةشكردنيان بة بوونيادى كؤمةلَطةوة دةكاتةوة. طؤرِدراوة طرنطةكانى ئةو تويَذينةوانةش طؤرِدراوة طةليَكن (متغيرات) لةسةر ئاستى كؤمةلَطا بة طشتى, نةك لة ئاستى تاكةكانى وةكو ئاستى ململانيَ لة كؤمةلَطةو قةوارةى زالَ بوون بةسة زانيارييةكان لة دامةزراوةكانى راطةياندن وئةوانى تردا.
   لة ئةنجامى جةختكردنةوةى ئةو ئاستةش لةسةر دابةشكردنى زانيارى لة كؤمةلَطة بة طشتى لة نيَوان ضينة جياوازةكاندا دةتوانين بلَيَين بؤشاييةكان لةم ئاستةدا رةطورِيشةيان دةطةرِيَتةوة بؤ جياوازيية بنةرِةتييةكانى خودى كؤمةلَطا, نةك بؤ تواناى ئامرازةكانى راطةياندن.
   لة هةولَةكانى تويَذةرانيش بؤ ثةرةثيَدانى ئةو سةثاندنة طريمانةيةى كة "تيضنؤ tichenor " و هاورِيَكانى داياننا, ضةندان جيَطرةوة سةريان هةلَدا كة لة لايةن تويَذةرانةوة بؤ شرؤظةكردنى زانينة بؤشايى نيَوان ضينة جياوازةكانى كؤمةلَطة خرانة رِوو. بؤ نموونة (Rogers 1976) ئاماذةى بةوةدا كة زانيارييةكان تةنها نابنة هؤى روودانى بؤشايى لة زانيندا, بةلَكو دةبنة هؤى روودانى بؤشايى هاوشيَوة لة رةفتارو ئاراستةشدا. بؤية "Rogers" زاراوةى "زانينة بؤشايى knowledge Gap" بة زاراوةيةكى ديكة طؤرِييةوة كة ئةويش "بؤشايى كاريطةريَتى ثةيوةنديكردن (راطةياندن)ة, "Gap The Communication Effects". هةروةها "Rogers" ئةوةيشى دوثاتكردةوة كة هؤكارى بؤشاييةكان (الفجوات) تةنها بة هؤى ئامرازةكانى ثةيوةنديكرن (راطةياندن)ى جةماوةرييةوة نيية, بةلَكو ثةيوةنديكردن (راطةياندن)ى كةسيش هؤكاريَكى ديكةى روودانى ئةو بؤشاييانةية.
"Rogers" وايشى دةبينيَ كة هؤكارى تر _ جطة لة خويَندةوارى _ هةن بؤ ئةوةى بةشدارى لة هاتنةكايةى ئةو بؤشاييانةدا بكةن "windahl McQuail &1993 ".
   زؤريَك لة تويَذةرانيش ثشتطيرى بؤضوونةكةى (Rogers)يان كرد, لة رووى بة هةند وةرطرتنى ئاستى ئابوورى و كؤمةلَايةتى _ خويَندةوارى وةكو ثيَوةريَكى بنةرِةتى بؤى _ لة جياوازى نيَوان تاكةكان لة رووى بة دةستهيَنانى زانيارى لة ئامرازةكانى راطةياندندا,"Schramm & 1969 Wade" وايان دةبينى كة ثرِؤسةى خويَندن جؤريَك لة راكيَشانى تاكةكان بؤ بةدستهيَنانى زانيارى دروست دةكات.
"1969 Schramm & Wade".
   سةرةرِاى ئةوة, كةضى هةنديَ تويَذةرى ديكةش لايةنطرى "Rogers"يان كردو ئاماذةيان بة بوونى هؤكارى ديكةدا _ بة جياوازيى خويَندن _ كة بةشدارى لة روودانى بؤشايى لة زانيندا لة نيَوان  تويَذة جياوازةكانى كؤمةلَطادا دةكةن, لةو تويَذةرانةش "Ettema & Kline 1977" كة هةردووكيان ئاماذةيان بةوةدا, جياوازيى زانينى نيَوان تاكةكان لة بنةرِةتدا دةطةرِيَتةوة بؤ جياوازييةكانى ئاستى بايةخ ثيَدانى تاكةكان, نةك جياوازى لة ئاستى خويَندةواريدا.
   هةردوو تويَذةر "Genova & Greenberg" لايةنطريى ئةو ئاراستةيان كرد, هةردووكيان, هةستان بة هةمواركردنى هةنديَ لايةنى طريمانةى زانينة بؤشاييةكةى كة "Tichenor" داينابوو, ئةمان خويَندنيان بة بايةخ ثيَدان طؤرِييةوة (واتة مةرج نية هةر كةسيَك خويَندةوار بيَت, هةتا ئاستى خويَندنيشى بةرز بيَت ئارةزووى خويَندنةوةو فيَربوون بكات _ وةرطيَرِ), هةردوو تويَذةرةكة وايان دةبينى كة سةرةرِاى ئةوةى خويَندةوارى دةبيَتة هؤى زيَدة بايةخدانى تاك, كةضى ئةمة ئةوة ناطةيةنيَت طريمانةى ئةوة بكةين كة بايةخيَكى هاوبةش لة نيَوان تاكة خويَندةوارو ئاست بةرزو ئاست نزمةكاندا هةبيَت.
   هةر لةسةر ئةم بنةمايةش هةردوو تويَذةرةكة لة تويَذينةوةكةياندا جةختيان لةسةر بايةخثيَدان Interest كردةوة, بةو ثيَيةى كة ئةو بنضينةية بة شيَوةيةكى باش يارمةتى شرؤظةكردنى جياوازيية زانينةكانى نيَوان جةماوةرو ئامرازةكانى راطةياندن دةدات.
  هةردووكيان نموونة (نموذج)يَكيان ثيَشكةش كردو تيايدا بؤضوونى خؤيان روونكردةوة. لةميانى ئةو "نموونة"يةدا طريمانةى ئةوةيان كرد كة بةدةستهيَنانى زانين لاى ئةو كةسانةى كة بايةخ بة بابةتةكان دةدةن خيَراتر طةشة دةكات, بة تايبةتى لة قؤناغةكانى يةكةم و ناوةرِاستدا لة ثيَشكةش كردنى زانيارى لة ريَطاى ئامرازةكانى راطةياندنةوة, لة كاتيَكدا ئةطةر هات و رووداو بةردةوام بوو بؤ ماوةيةكى دريَذتريش ثيَشكةش كرا, ئةو كاتة ثيَشبينى كةمكردنةوةى, يان داخستن و نةهيَشتنى زانينة بؤشايى دةكريَت. بةمةش قةوارةى بؤشاييةكة ثةيوةستة بة دريَذى ئةو ماوةيةى ئامرازةكانى راطةياندن سةرقالَى بلَاوكردنةوةى هةمان بابةت دةبن.
   هةر يةك لة "Mcquail & Windahl" ئاماذةيان بةم ضةمكة داوة ئةوةشيان دووثات كردةوة كة هةنديَك لة تويَذةران ناوى ئةم دياردةيةيان ناوة "بةرزترين رادةى كاريطةريَتى Celing Effects", طةيشتن بةم بةرزترين رادةيةش كاتيَك دةبيَت كة زانياريية ضاوةرِوانكراوةكان لةسةر بابةتيَكى سنوردار دةبيَت, لةم حالَةتةدا ئةوانةى تواناى بةدةستهيَنانى زانيارييان زؤرة, بة تيَثةرِبوونى كات هيضيان دةست ناكةويَت, بةمةش ئةوانةى ئاستى كؤمةلَايةتى و ئابووريان نزمة, دةتوانن بطةنة ئةوانةى ئاستى كؤمةلَايةتى و ئابووريان بةرزةو لة رووى زانينةوةش لة ثيَشيانةوةن. هةروةها دةكريَت بطةنة ئةو رادة بةرزةى كاريطةريَتى, ئةطةر هات و ئةو تاكانةى خاوةن ئاستيَكى ئابوورى و كؤمةلَايةتى بةرزن, لة طةرِان بة دواى زؤرترين زانيارى دةربارةى بابةتيَكى دياريكراو هاندةر, يان ثالَنةر Motivation لة دةست بدةن, لةو كاتةى كة هاوتاكانيان, ئةوانةى خاوةن ئاستيَكى نزمى ئابووى و كؤمةلَايةتين, هيَشتا ثالَنةرى طةرِانيان بةدواى زانيارى زياتردا تيَدا ماوة, بة تيَثةرِبوونى كاتيش هةردوولا بةرامبةر دةبن.
   لة لايةكى ديكةوة, هةنديَك لة تويَذةران ثيَيان واية كة ئةو بؤشايية هةرطيز داناخريَت, بة تايبةتيش لة ثةيوةست بوونى بة هةنديَ بابةتةوة, وةكو تويَذينةوةكانى بؤشايى ئاسمان و جطةرةكيَشان وةكو هؤكاريَكى سةرةكى نةخؤشى شيَرثةنجة. لةم حالَةتانةدا دةبينين بةهؤى بةكارهيَنانى ضرِى ئةو بابةتانة لة لايةن ئامرازةكانى راطةياندنةوة, دةبيَتة هؤى فراوانتر بوونى زانينة بؤشايى لة جياتى كةمكردنةوةى, هةروةها كاتيَك بابةتةكة لة بازنةى طفتوطؤى طشتى نيَوان تاكةكان دةردةضيَت, ئةوا زانينة بؤشاييةكة دةميَنيَتةوةو فراوانتريش دةبيَت.







4/3 ئةو هؤكارانةى كاردةكةنة سةر زانينة بؤشايى (فجوة المعرفة):
   لة ضوارضيَوةى تةقةللاى تويَذةران بؤ ثةرةثيَدانى سةثاندنى زانينة بؤشايى, هةولَى دةستنيشان كردنى هةنديَ هؤكاريان داوة كة دةبيَتة هؤى روودانى بؤشايى, يان بةرتةسككردنةوةى, ياخود فراوانتركردنى, لةو هؤكارانةش:
1_ سرووشتى بابةتةكة:
تويَذينةوةكان ئاماذة بةوة دةكةن كة زانينة بؤشايى ثشت بة رادةى ئاسانى, يان طرانى و ئالَؤزى بابةتةكة دةبةستيَ. بؤ نموونة زانينة بؤشايى لة بارةى هةنديَ بابةتى ناوخؤوة بةتةرسك دةبيَتةوة, يان هةر لة بنةرِةتدا بوونى نيية "Backer & Whitney 1980", كةضى لة بارةى رووداوة نةتةوةيى و جيهانييةكاندا فراوانتر دةبيَت. (Moore 1987).
دةتوانين شرؤظةى ئةو جياوازية لة هةردوو حالَةتةكةدا بؤ (بايةخ ثيَدان) بطيَرِينةوة, ضونكة بايةخ ثيَدان لةبارةى بابةتة ناوخؤييةكانةوة طةورةترو زياترة لةبارةى بابةتة هةريَمايةتى و جيهانيةكانةوة. بةمةش ثالَنةرى نيَوان تاكةكان لة بةدةستهيَنانى زانيارى لةسةر رووداوة نةتةوةيى, يان جيهانيةكان لةطةلَ يةكتر جياواز دةبيَت و دةبيَتة هؤى فراوانتر بوونى زانينة بؤشايى (الفجوة المعرفية).
2_ جؤرى ئامراز:
جياوازى جؤرى ئامرازةكان دةبنة هؤى فراوان بوونى , يان بةرتةسككردنةوةى زانيارييةكان لة ريَطاى رؤذنامةو طؤظارةكانةوة دةبيَتة هؤى فراوان بوونى زانينة بؤشايى. لة كاتيَكدا لةوانةية تةلةفزيؤن رؤلَيَكى باش لة بةرتةسككردنةوةى زانينة بؤشايى نيَوان تاكةكان ببينيَت.
   "Mcquail & Windahl" لايةنطيرى ئةو بؤضوونةيان كردو ئاماذةيان بةوةدا كة تةلةفزيؤن توانايةكى طةورةو زياترى لة رؤذنامة هةية لة داخستنى زانينة بؤشايى نيَوان تاكةكان, ئةمةشيان بؤ ضةند هؤيةك طةرِاندةوة لةوانة:
أ_ تةلةفزيؤن ئامرازيَكى زؤر طونجاوو تايبةتة بة ثيَضةوانةى رؤذنامةو طؤظارةوة كة ناوةرِؤكةكةى لة رؤذنامةيةكةوة بؤ يةكيَكى تر جياوازة, هةروةها دةطاتة جةماوةرى جؤراوجؤريش.
ب_ تةلةفزيؤن خاوةن متمانةيةكى زياترة لة رؤذنامةو طؤظار, سةرةرِاى ئةوةى ئامرازيَكى فراوانةو زانيارى هةمة ضةشنة لةسةر كاروبارة طشتيةكان بة جةماوةريَكى فراوانى زؤريَك لة ولَاتان دةبةخشيَت.
"Rogers" ثيَى وابوو كة ثةيوةنديكردنى كةسى لة نيَوان تاكةكاندا لةوانةية لة ئامرازةكانى ثةيوةنديكردن (راطةياند)ى جةماوةرى زياتر بةشدارى لة فراوان كردنى زانينة بؤشاييدا بكات, دةربارةى هةنديَ كؤمةلَة كةسى دياريكراو. تويَذينةوةيةك لة ئةمريكا ئةنجام درا ئةوةى سةلماند كة ئةو ثزيشكانةى ثةيوةندى باشيان لةطةلَ هاورِيَ و هاوبةشةكانياندا هةية خيَراتر دؤزينةوة ثزيشكية نويَيةكان وةردةطرن وليَى شارةزا دةبن, لةوانةى لة هاورِيَ و هاوبشةكانيان دابرِاوو طؤشةطيرن "Rogers 1976".
3_ رادةى بايةخ ثيَدان (درجة الاهتمام):
   كاتيَ بابةتيَك بايةخى كؤمةلَطايةك دةوروذيَنيَ, ئةو كاتة بةرتةسككردنةوةى زانينة بؤشايى لة نيَوان تاكةكانى ئةو كؤمةلَطايةدا شتيَكى ضاوةرِوانكراو دةبيَت. ئةمةش ئةو كاتة روودةدات كة بابةتى وروذيَنراو ببيَتة مايةى ململانيَ لةو كؤمةلَطايةدا. هةروةها ئةو بةرتةسككردنةوةيةى زانينة بؤشايية زياترو روونتر لةو كؤمةلَطا بضووكانة دةردةكةون كة خةسلَةت و رةفتاريان هاوشيَوةو ليَكضوون, وةك لة كؤمةلَطايةكى طةورةدا.
4_ ئاستى زانين (مستوى المعرفة) Level of Knowledge:
  ئةو تويَذينةوانةى بؤ تاقيكردنةوةى سةثاندنى زانينة بؤشايى لة جؤرى ئةو زانينةى كة ثيَوانة دةكريَ, لةطةلَ يةكتر جياواز بوون, ضونكة هةنديَكيان تةنها بة ثيَوانةكردنى هؤشيارى بة رووداوةوة Awarnes Knowledge وازيان هيَنا, كةضى هةنديَ تويَذينةوةى ديكة دةستيانداية ثيَوانةكردنى زانينى قولَبوةوة Depth Knowledge"". هةردوو تويَذةر "Akin & Greenberg" بة دةربرِينيَكى ديكة ئاماذةيان بةو دوو ئاستى زانينة كردووة كة بريتين لة: "Factual Knowledge" و "Structural Knowledge" دةتوانين بلَيَين دةربرِينى يةكةم ئاماذةية بؤ زانينى قوولَايى, (متعمق) كة بة واتاى زانينى وردى لايةنةكانى رووداويَك ديَت, وةكو: ناوةكان, ميَذووةكان, شويَنةكان, راستييةكان, ذمارةكان. بةلَام دةربرِينى دووةم ئاماذةية بؤ هؤشيارى بة رووداوةوة, يان زانينى لايةنة طشتييةكان, كة بةواتاى بايةخدان بة شارةزابوونى ضوارضيَوةى طشتي رووداوةكة بة بيَ ضوونة ناو وردةكارييةكانةوة ديَت "Greenberg Aktin & 1974".
  دةرئةنجامةكان ئاماذة بةوة دةكةن كة زانينة بؤشاييةكان لةكاتى ثيَوانةكردنى (قياس) زانينى قوولَكراوة فراوانتر دةبن, لة كاتيَكدا بة ثيَضةوانةوة لة كاتى ثيَوانةكردنى زانينة طشتييةكان بةرتةسك دةبنةوة, يان هةر ناميَنن gaziano "1983".

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق